RUSKO, 100 LET DOMÁCÍHO CIVILNÍHO LETECTVÍ
Historie vývoje civilního letectví Ruska. Kronika událostí.
1923
9. února Rada práce a obrany přijala usnesení „O zřízení technického dohledu letecké linky Hlavní správy vzdušné flotily a o organizaci Rady pro civilní letectví“ Toto datum se tak stalo dnem zrodu civilního letectví SSSR.
V tomto roce vznikl první dopravní letecký podnik v SSSR. Akciová společnost „Dobrolet“- Ruská společnost dobrovolné letecké flotily.
Byla otevřena první pravidelná letecká linka pro dopravu cestujících z hlavního letiště státu na Chodynském poli v Moskvě. Byla to linka Moskva – Nižní Novgorod. Na trati létaly německé stroje Junkers F-13, které byly nazvány „Prombank“ na počest hlavního akcionáře „Dobroletu“. Linka Moskva – Nižní Novgorod měla délku 420 km a let trval 4 hodiny. Létalo se pouze ve dne nad železniční tratí, aby pilot nezabloudil.
1924
Byly zahájeny zkoušky prvního celokovového letadla konstrukce Andreje Nikolajeviče Tupoleva ANT-2. Jeho drak a vlnitý potah byly zhotoveny z kolčugaluminia, to byl vlastně dural, slitina hliníku s přidáním 0,5% niklu a s určitým obsahem mědi a hořčíku, který svůj název získal díky tomu, že se prvně vyráběl v Německu ve městě Düren. První ruská slitina o stejném složení jako dural se od roku 1922 vyráběla ve městě Kolčugino a tak vznikl název kolčugalumininium. Již začátkem třicátých let dostává tato slitina označení D1 a používá se pro ni název dural.
Andrej Nikolajevič Tupolev
1888-1972
Andrej Nikolajevič Tupolev byl významný letecký konstruktér. Pod jeho vedením bylo vyprojektováno více než 100 typů letadel, z nichž se 70 vyrábělo sériově. Jeho letadla překonala 78 světových rekordů. S jeho letadly bylo vykonáno 30 celosvětově známých dálkových letů.
1925
Letecký konstruktér Nikolaj Polikarpov postavil pětimístný letoun PM-1. Létal na trati Moskva – Berlín.
PM-1 byl velký dopravní letoun. Byl to dvouplošník s různým rozpětím horního a dolního křídla. Horní křídlo bylo upevněno přímo k trupu. Pilot se nalézal v otevřené kabině přímo před náběžnou hranou křídla. Uzavřená kabina pro cestující měla pět míst.
Nikolaj Nikolajevič Polikarpov
1892 – 1944
Byl jedním ze zakladatelů sovětské letecké konstrukční školy. Jím vytvořené víceúčelové letouny U-2 (PO-2) a R-5 byly jedněmi z nejlepších ve své třídě.
1928
V Berlíně na letecké výstavě byly poprvé představeny ruské letouny ANT-2, U-2, K-4.
U-2 PO-2) byl jedním z nejmasověji vyráběných letounů na světě. Velmi zažitá byla jeho přezdívka „Kukuruznik“ (tedy česky asi „kukuřičník). Sériově se vyráběl až do roku 1953. Sloužil k výcviku i v zemědělství. Bylo vyrobeno více než 33 000 strojů tohoto typu. Po smrti jeho konstruktéra byl v roce 1944 přejmenován právě na PO-2.
1929
Byly ukončeny zkoušky prvního vícemístného dopravního letadla ANT-9, který také zkonstruoval A. N. Tupolev.
ANT-9 (PS-9 nebo jeden také nesl název „Křídla sovětů“) byl třímotorový dopravní letoun sovětské konstrukce určený pro dopravu 9 cestujících.
V listopadu 1929 letoun ANT-4 „Strana sovětů“ uskutečnil přelet na trati: Moskva – Petropavlovsk-Kamčatský – San Francisco – New-York. Trať dlouhou 20 tisíc kilometrů překonal za 140 letových hodin.
1931
V Moskvě na Ústředním letišti M. V. Frunze na Chodynském poli byl otevřen první letištní terminál.
1932
V SSSR byla vytvořena Hlavní správa civilní letecké flotily „Aeroflot“.
V té samé době bylo nedaleko Leningradu otevřeno letiště „Šosejnaja“, jehož terminál se později začne nazývat „Pulkovo“. Daleko později se stane hlavní základnou letecké společnosti „Rossija“.
1934
7. května byl vytvořen samostatný oddíl pro spravování letecké linky Leningrad – Moskva. O mnoho let později se z něj vytvořila letecká společnost „Rossija“
1937
Ruští piloti Valerij Čkalov, Georgij Bajdukov, Alexandr Běljakov přeletěli s letadlem ANT-25 z Moskvy přes severní pól do USA. Tento let znamenal vytvoření světového rekordu v překonané vzdálenosti v přímém letu. V přímém letu byla překonána vzdálenost 10 148 km.
1939
První letuškou v historii ruského dopravního letectví se stala Elza Gorodecká. Letěla na trati Moskva – Ašchabat letadle PS-84 (později označovaném jako LI-2). Musela si sama nakoupit zboží, dopravit si na palubu i potraviny i nádobí. Let trval se dvěma mezipřistáními 13 hodin. Po dobu prvních dvou měsíců byla tato dvacetiletá žena jedinou palubní průvodčí v Aeroflotu.
1940
Bylo postaveno 150 letišť, délka všech linek přesáhla 150000 km.
1941
Bylo otevřeno letiště Moskva-Vnukovo.
1947
Poprvé vzlétl dopravní letoun IL-12, který zkonstruovala konstrukční kancelář Sergeje Iljušiína. IL-12 byl celokovový dvoumotorový dolnoplošník s pístovými motory se zatahovacím podvozkem příďového typu.
Sergej Vladimírovič Iljušin
1894 – 1977
Sovětský letecký konstruktér, který vytvořil v největším počtu vyráběný bitevní letoun IL-2. Pod jeho vedením byly vyrobeny různé typy bitevníků, bombardérů a dopravních letadel.
1948
Byl zahájen provoz víceúčelového letadla AN-2, které stejně jako U-2 (PO-2) dostalo přezdívku „Kukuruznik“ , ale také „Andula“. To umožnilo létat na neupravených plochách, převážet náklady, pracovat v zemědělství, operovat na Dalekém severu, na Sibiři i na Dálném východě. Tam všude dopravovalo cestující do těžko dostupných míst.
Oleg Konstantinovič Antonov
1906 – 1984
Významný sovětský letecký konstruktér. Zkonstruoval 52 větroňů a 22 letadel. Zvláštní důraz kladl na ekonomiku provozu a vzletově-přistávací charakteristiky jeho letadel.
1956
Zrození éry proudové civilní letecké dopravy. V září tohoto roku zahájil pravidelnou dopravu letoun TU-104, zkonstruovaný Andejem Tupolevem. Létat začal na trati Moskva – Irkutsk. V té době to byl jediný proudový dopravní letoun v pravidelném provozu s cestujícími.
1959
Pravidelné lety zahájil letoun IL-18 zkonstruovaný Sergejem Iljušinem.
IL-18 byl dálkový dopravní letoun klasické konstrukce se čtyřmi turbovrtulovými motory. Svým vybavením přinesl vyšší kulturu cestování v přetlakované pohodlné kabině.
V tomto roce byl na první linky nasazen letoun TU-114. TU-114 byl dálkový turbovrtulový letoun, který bral na palubu 170 cestujících, létal rychlostí až 850 km/h a jeho dolet dosahoval až 8000 km. Na tomto letadle bylo překonáno 32 světových rekordů.
1960
Bylo otevřeno mezinárodní letiště Šeremetěvo.
1967
Novou vlajkovou lodí Aeroflotu se stává letoun IL-62 zkonstruovaný konstrukční kanceláří S. V. Iljušina. Postupně začal nahrazovat na dálkových spojích letouny Il-18 a TU-114.
1968
První let uskutečnil prototyp jednoho z nejrozšířenějších tuzemských dopravních letounů – letounu TU-154. Tento třímotorový proudový dopravní letoun byl schopen létat ve výškách 11 – 12 kilometrů. Na středních tratích převážel 152 až 180 cestujících. Byl zkonstruován konstrukční kanceláří A. N. Tupoleva.
1970
Civilní letectví SSSR se stalo plnoprávným členem mezinárodní organizace civilního letectví ICAO.
1975
Poprvé vzlétl letoun JAK-42, zkonstruovaný konstrukční kanceláří A S. Jakovleva.
JAK-42 byl třímotorový proudový dopravní letoun pro krátké a střední tratě, který byl určen pro nahrazení letadel ‚TU-134. Byl prvním sovětským dopravním letadlem osazeným motory s velkým stupněm dvouproudovosti.
Alexandr Sergejevič Jakovlev
1906–1989
Pod vedením A. S. Jakovleva vzniklo v jeho konstrukční kanceláři více než 200 typu a modifikací letadel. Sto se jich vyrábělo sériově. Na letadlech konstrukční kanceláře A. S. Jakovleva bylo překonáno 74 světových rekordů.
1976
Poprvé vzlétl první sovětský širokotrupý dopravní letoun IL-86, zkonstruovaný konstrukční kanceláří S. V. Iljušina.
1977
Začal provoz prvního nadzvukového letadla na světě TU-144. První linka číslo 499 vedla z moskevského letiště Domodědovo do Alma-Aty. Vzdálenost 3260 km letoun překonávalo letadlo v cestovní výšce 16 tisíc metrů s průměrnou rychlostí 2200 km/h.
1985
Létat začal největší nákladní dopravní letoun AN-124 Ruslan. V roce 1985 překonal 21 světových rekordů včetně dosažení výšky 10 750 m s 171 219 kg nákladu.
1988
Na letišti Šeremetěvo začal pracovat obchod Duty free
1989
Letadlo AN-225 Mrija letělo s nákladem 250 tun. Délka tohoto letadla byla 84 metrů, rozpětí 88,4 metru. Byl určen pro přepravu raketoplánu „Buran“.
1991
Po rozpadu SSSR začala nová etapa v historii civilního letectví – přechod k tržnímu hospodářství. Objevilo se konkurenční prostředí a vznikl velký počet nových leteckých společností.
1992
V civilním letectví Ruska se začaly provozovat letouny Аirbus A310 a Boeing 767.
1993
Provoz zahájil první tuzemský dálkový širokotrupý letoun IL-96-300, určený pro přepravu 300 cestujících. Byl nasazen na pravidelnou linku Moskva – New-York. IL-96 byl tuzemský širokotrupý dálkový letoun, který zkonstruovala konstrukční kancelář S. V. Iljušina pod vedením G: V. Novožilova koncem osmdesátých let.
2004
Byla zřízena Federální agentura pro civilní letectví „Rosaviacija“.
2011
Letecké společnosti Ruska začaly provozovat „Suchoj Superjet -100“. To byl první dopravní letoun, který byl zkonstruován a uveden do provozu po rozpadu SSSR.
Superjet 100 je ruský dopravní letoun, určený pro krátké a střední tratě. Je schopen přepravit 87 až 108 cestujících na vzdálenost 3050 až 4600 km. Byl zkonstruován společností „Civilní letadla Suchého“, která je odnoží známé konstrukční kanceláře P. O. Suchého, která se zabývá hlavně vojenskou tématikou.
GTK (státní přepravní společnost) „Rossija“ se přetransformovala na otevřenou akciovou společnost a stala se částí skupiny Aeroflot.
2020
Poprvé vzlétl perspektivní letoun nové generace MS-21 s tuzemskými motory PD-14.
MS-21 je ruský dopravní letoun pro střední tratě. Řada letadel pro krátké a střední tratě MS-21 je vyvíjena korporací „Irkut“ společně s konstrukční kanceláří A. S. Jakovleva.
2022
Společnost „Rossija“ zařadila do svého parku již 74 letadel Superjet 100 a je největším provozovatelem tohoto typu.
První letoun MS-21, který je určen pro letové zkoušky, dostal „kabát“ společnosti „Rossija“.